vineri, 20 mai 2011

Despre cursurile de design vestimentar contemporan


Inter­viu cu Andreea Inankur, owner and project man­ager Alomoda.ro

Cine este Andreea?

Pe Andreea a cunoscut-o prima oara la fac­ul­tate (Fac­ul­tatea de Comu­ni­care si Relatii Pub­lice, SNSPA) si né-am reg­a­sit dupa putin timp, lucrand in ace­lasi dome­niu. Andreea Inankur este ini­tia­torul, coor­do­na­torul si unul din­tre edi­torii blogu­lui www.alomoda.ro. In luna feb­ru­arie (2011) a urmat cur­surile de design ves­ti­men­tar con­tem­po­ran orga­ni­zate si tinute de Adrian Oianu. Am rugat-o sa imi raspunda la cat­eva intre­bari si sa facem un scurt “follow-up” la expe­ri­enta ei dupa par­tic­i­parea la cursuri.

Arti­col pub­li­cat pe www.alomoda.ro/22 aprilie 2011

Post cur­suri : Adrian Oianu Cur­suri de design vestimentar

Moda este un dome­niu atat de vast … moda nu inseamna numai designeri, cat­walk si haine pe raf­turi. Mai inseamna si fotografie de moda, jur­nal­ism de moda, stilizare, PR si mar­ket­ing de moda, mer­chan­dis­ing etc.
Un pro­fe­sion­ist in moda, in ori­care din­tre domeni­ile modei, tre­buie sa stie din toate, cat mai multe…
Iar cum moda este unul din­tre cele mai dinam­ice domenii de activ­i­tate si riscul de a deveni “demo­dat” este foarte mare, sin­gura solu­tie pen­tru a face per­for­manta este sa intram in con­tact per­ma­nent cu moda, in toate formele ei de man­i­festare… si aceasta a fost moti­va­tia mea pen­tru a urma cur­sul de design ves­ti­men­tar con­tem­po­ran tinut de Adrian Oianu.
Si pen­tru ca mi-a fost greu sa scriu un edi­to­r­ial despre expe­ri­enta Adrian Oianu si cur­surile urmate, entuzi­as­mul post-cursuri fiind foarte mare, am con­venit cu Catrinel Chiriac – PR Man­ager Adrian Oianu – sa o facem mai inter­ac­tiv si efi­cient sub forma de interviu.
Catrinel Chiriac: Andreea, tu ai par­tic­i­pat la cur­surile noas­tre. Descrie-mi, te rog, pe scurt, cu ce astep­tari ai venit (sau prejude­cati) si cu ce ai fost sur­prinsa pe par­cur­sul des­fa­sur­arii aces­tor cursuri?
Astep­tar­ile cu care am venit la acest curs au fost 100% legate de mine. Am venit cu dor­inta de a fi numai ochi si ure­chi si de a invata tot ce se poate invata, de a fi ca o “sug­a­tiva” care se va imbiba de orice infor­matie prim­ita.
Motivul pen­tru care am decis sa urmez aceste cur­suri a fost fap­tul ca, pen­tru a emite o parere per­ti­nenta despre o colec­tie, despre o piesa ves­ti­men­tara, tre­buie ca argu­mentele tale sa fie mult mai elab­o­rate decat: “da, umerii supradi­men­sion­ati sunt in tend­inte. Avem multe ast­fel de rochii si sacouri, deci este o colec­tie buna!”
M-am sur­prins sa fiu deja famil­iar­izata cu multe din­tre notiuni, insa pe care acum, cu aju­torul lui Adrian, sa le per­cep intr-o lumina noua si sa le inte­leg mai bine.
Catrinel Chiriac: Prin prisma meseriei tale, l-ai cunos­cut pe Adrian Oianu ca designer. Cum este Adrian Oianu ca profesor?
Stiam stilul lui Adrian de la con­fer­in­tele “De ce rochii” ( 1 / 2 ) la care am asi­s­tat si intot­deauna am sustinut ca vorbeste la fel de bine pre­cum dese­neaza. Chiar dupa ce am ter­mi­nat cur­surile, am mai fost la o prezentare de a sa si radeam, ca de obi­cei, la spusele sale. Atunci mi-a zis: “Tu razi tot tim­pul!” Asa este, pot sa asist la ace­lasi curs de 10 ori, de fiecare data voi descoperi o noua “gluma” de-a lui Adrian, o noua ironie prin care totusi né spune atat de multe. Stilul sau – de pro­fe­sor – este incred­i­bil. Desi aparent ti-ar parea ca “bate campii”, daca ai ure­chi sa auzi si spirit sa intelegi, iti vei da seama cat de multe spune, de fapt.
Catrinel Chiriac: Ai par­curs 5 cur­suri. Descrie-né, te rog, pe scurt fiecare curs in parte.
Cred ca cel mai greu curs a fost tehnologii de coasere. Sa intelegi impor­tanta alegerii tip­u­lui de cusatura, tiv, ata, ten­sion­are a acu­lui etc in func­tie de mate­r­ial si de model mi se pare fun­da­men­tal pen­tru un designer. Si inte­leg ca este o parte a designu­lui ves­ti­men­tar ce poate fi invatata numai daca stai ore-zile-luni-ani intregi in masina de cusut si iti dez­volti tehnica. Daca nu, iti iei cele mai bune croitorese, dar nicio­data sa nu ai pre­ten­tia ca vei scoate o rochie impeca­bila cu mana ta, cap coada.
Isto­ria modei mi-a pla­cut extra­or­di­nar de mult. A fost, prob­a­bil, cur­sul la care m-am amuzat cel mai mult deoarece descop­eream rochii-vedeta din zilele noas­tre, dar care au fost facute acum aproape 100 de ani de Madame Vion­nete sau Poiret. M-am rein­dragos­tit de Chris­t­ian Dior si Cristo­bal Balen­ci­aga, si am descoperit un Pierre Cardin vizionar, dar care si-a ingropat bran­dul in francize.
Isto­ria artei a fost momen­tul de relaxare, dorindu-mi sa plec intr-o vacanta pre­lun­gita prin muzeele lumii. Cu Adrian ghid, even­tual, pen­tru a nu né plic­tisi, clar. Imi imag­inez acum cat de faine o sa fie cur­surile apli­cate de la Paris ( spe­cial edit: “Style of Fash­ion Abroad” reprez­inta un nou proiect pe care designerul Adrian Oianu l-a intiat de curand, avand in vedere ca Paris este una din­tre cele mai impor­tante cap­i­tale din Europa ce dez­valuie cre­ativ­i­tatea – de la diferite forme de arta, arhi­tec­tura, design inte­rior, design ves­ti­men­tar si pana la cele mai mici ama­nunte, cum sunt orna­men­tica, pro­por­ti­ile, vol­umele sau culo­rile. Cur­surile vor fi orga­ni­zate si la Barcelona, Milano, Londra ).
Cur­sul de sketch a fost o provo­care pen­tru mine la a carei parte prac­tica am capit­u­lat. Insa am savu­rat toate schitele din supor­tul de curs. Am inte­les ca este foarte impor­tant, ca designer, sa poti desena, insa pri­mor­di­nal este sa poti pune tu mana pe mate­r­ial si mod­ela dupa bunul plac. Formele iau nastere numai in fata bus­tu­lui de croito­rie, iar tes­tul final vine in momen­tul realizarii tiparului.
Mood­board si sto­ry­board au fost cuvin­tele mele prefer­ate la cur­suri si au intrat in vocab­u­larul meu cotid­ian. Este exact acel gen de activ­i­tate care né incanta pe noi: deschiderea unui folder, a unei planse sau a unui perete din casa, in / pe care sa adunam tot felul de obiecte/idei inspi­ra­tionale. Numai ca in design joaca este mult mai serioasa, scopul final fiind acela de a-ti oferi o viz­iune mai clara si uni­tara asupra temei colec­tiei, un instru­ment deosebit de impor­tant pen­tru un designer care si-a facut bine research-ul. Si din acest punct, designul ves­ti­men­tar nu mai este o joaca de copil creativ.
Catrinel Chiriac: Care sunt lucrurile ce te-au impre­sionat, ca student?
M-a impre­sionat foarte mult sa vad cum fête care nu au avut nici o legatura cu moda sunt capa­bilele sa se mobi­lizeze si sa se implice intr-un curs atat de solic­i­tant ce abor­deaza moda la un nivel pro­fe­sion­ist. Stun­dente la ASE, femei cu joburi in cor­po­ratii, care nu mai vazusera vre­o­data un crochiu, au fost atat de cura­joase sa lase frau liber mainii pe flat-sketch … M-a impre­sionat deter­minarea lor si fap­tul ca per­cep moda ca pe un dome­niu la fel de serios pre­cum cel finan­ciar, spre exemplu.
Catrinel Chiriac: Pe scurt, spune-mi cat­eva lucruri impor­tante pen­tru tine pe care nu le cunoastei inainte de inceperea cur­surilor si pe care le-ai invatat/descoperit in tim­pul lor?
Nu ma gan­disem nicio­data la impor­tanta unui mood­board si a unui sto­ry­board. Stiam ca research-ul este fun­da­men­tal pen­tru a avea o colec­tie reusita, realizarea unei doc­u­men­tari valide fiind la fel de impor­tanta pre­cum inspi­ra­tia. Insa nu real­izazem ca aceasta, facuta intr-un mod pro­fe­sion­ist iti poate “servi pe tava” o colec­tie buna.
Nu stiam toate tehni­cile de coasere si micile tru­curi… Nu stiam toate den­u­mir­ile speci­fice si car­ac­ter­is­ti­cile ce stau in detalii si con­sti­tuie speci­fi­cul unei piese ves­ti­mentare. Toate aceste infor­matii sunt pre­tioase pen­tru mine ca edi­tor de moda pen­tru ca uti­lizarea unui lim­baj corect arata cat de pro­fe­sion­ist esti, dupa cum né-a spus si Adrian…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu